Min første storservice på C5'en min

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » ons okt 19, 2016 17:53

Skru av mutter (10mm) mutter og vri filteret slik som vist på bildet . Dette for å dra filteret bakover etterhvert

Tre over fremre bensinrør 3/8" verktøy og press det bakover og inn i fuelfilteret for å frigjøre innvendig låsing .
Samtidig må venstre hånd trekke filteret bakover når koblingen frigjøres .
10.Løsne 10mm mutter og vri filter litt_press verktøy inn.gif
11.Press 3 _8 verktøy inn i filteret for å presse ut mothaker.gif


Gammelt filter er nå fjernet
12.Gammelt filter fjernet.gif
Vipp nå av de gamle plastklipsene på det gamle filteret
13.Ta koblinger av gammelt filter.gif
Monter disse nå på det nye filteret
14.Nytt filer med gamle koblinger.gif
Monter nå det nye filteret på plass . Først presses filteret inn på den fremre slangen som går til bensinmanifoilen .
Fest deretter mutter slik at filteret skrudd fast til rammen .
Press tilslutt innpå de to bakre koblingene .
15.Nytt filter montert på plass.gif
Deretter er det tid for første lekkasjetest . Slå på tenningen noen sekunder for å bygge opp trykk til bensinmanifoilen og slå av tenningen . Gjenta 3 ganger til og gå deretter bak og sjekk for eventuelle lekkasjer rundt filteret .
16.Tenning av og på 4 ganger for lekkasje og trykk test.gif
Heldigvis var det helt tett :mrgreen:
17.Nytt filer tett som fy.gif
Da var det bare å remontere det to bakre delene på venstre eksosanlegg
18.Eksosanlegg remontert.gif
Startet deretter opp bilen og sjekket på nytt for evt. lekkasje samt sjekke trykket fra nytt filter med intern regulator .Manualen sier 55-61 psi , så da kan jeg ikke klage på dette trykket
19.Motor startet og lekkase og trykktestet OK.gif

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1527
Registrert: tor okt 02, 2008 17:55
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C3VETTE » ons okt 19, 2016 20:09

Flotte bilder og bra forklart som vanlig :D
Mvh Kenneth

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1527
Registrert: tor okt 02, 2008 17:55
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C3VETTE » ons okt 19, 2016 21:37

image.jpg
image.jpg (31.72 kiB) Vist 1402 ganger
Kan anbefale å skifte disse Øystein ,hvis det er de Orginale du ha så er det garantert lurt å skifte de
Mvh Kenneth

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » tor okt 20, 2016 09:55

Da må jeg spørre litt dumt , hvor sitter denne delen ?

mvh Øystein

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1527
Registrert: tor okt 02, 2008 17:55
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C3VETTE » tor okt 20, 2016 11:24

De sitter i enden på stab. stagene
2 fremme og 2 bak

Du hører det som regel når de er utslitt :D
Når du kjører over en fartshump eller lignende så knirker det fra bilen

Har måtte skifte det på begge mine C5 er

Mvh Kenneth

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » tor okt 20, 2016 21:05

OK , takker for tipset .

Idag ble det skifte av plugger og pluggledninger .

Røde performance kabler som skal være gode greier
01.Nye pluggledninger.gif
Og Iridium plugger fra ACDelco
01b.Nye plugger.gif
De gamle pluggledningene hang godt fast og det er kan komme godt med en slik tang fra biltema som Frank ovenfor viste til i innlegg tidligere i tråden for å få dratt av plugghettene
Varmeskjoldene flyttes over på nye pluggledninger
Åpning på pluggene settes til 1.01mm (0.040 inches) dersom man bruker Iridiumplugger .
(0.060 " (1.524mm) ref manual blir feil , se info lenger nede i tråd :D )
02.Gammel pluggledning med varmeskjold.gif
For å få løsnet pluggene måtte jeg bruke ulike forlengere/vinkelledd for å få løsnet pluggene .
Pluggen nærmest sjåfør er desidert verst å få løsnet pga bremseforstrerkeren stjeler mye plass , resten gikk greit å få løsnet/skrudd til
03.verste plugg å skifte nærmest sjåfør.gif
På passasjersiden vippet jeg av to plastklips og fjernet plastdeksel mellm batteriet og høyre side motor .
04c. klip.gif
05.deksel demontert.gif
Å skifte plugger/ledninger på høyresiden ble enkelt når det ble så åpent
06.grei tilkomst h side motor.gif
07.Alle plugger og kabler skiftet.gif
Det var det :mrgreen:
08. alt på plass igjen.gif
Sist redigert av C5_2000 den søn nov 13, 2016 12:35, redigert 1 gang totalt.

C6_2005
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 5
Registrert: tor sep 29, 2016 11:00
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C6_2005 » lør nov 12, 2016 16:00

Hei Øystein, til info.......

In 2002 a new spark plug was released for use in the 1997-2004 C5 and Z06 Corvette. The new spark plug has an Iridium tip instead of the current Platinum tip. Due to the different tip design, the gap of the spark plug has also changed. The new spark plug, ACDelco Part Number 41-985 (12571164), is gapped to 1.01mm (0.040 inches) when the spark plug is made. The spark plug gap is set during manufacturing and should not be changed to the gap required with the Platinum plug, or damage to the spark plug may result.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » lør nov 12, 2016 19:37

Takk for infoen .

Er ikke like lett å få med seg når manualen ikke er oppdatert siden 2000 :mrgreen:
Skal endre plugg åpning til 0.040" ved første anledning .

mvh Øystein

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

service på C5'en min:Flushe servo olje

Legg inn av C5_2000 » tir nov 15, 2016 18:12

Etter å ha justert ned Iridiumpluggen til 1mm åpning var det klar for neste økt :D
Flushe servoolje :

Først heiste jeg opp bilen noen cm over gulevt slik at forhjulene hang fritt
01.Heiste opp bilen.gif
Fant så frem kjekk håndpumpe fra Biltema for å suge ut gammel olje fra tanken
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000033701/
02.Pumpe for å suge ut olje.gif
Dette fikk jeg ut av tanken .
03.dette kom ut av tanken.gif
Dekket deretter til under og rundt tanken for servoolje for å begrense sølet .
04.dekket under tanken med plast_filler etc.gif
Tok deretter av slangeklemmen for returslangen til tanken vha vannpumpe
05.Brukte vannpumpetang for å ta av slangeklemme.gif
Så det var litt servoolje igjen i tanken og dette ble stykkvis (4x) drenert i et plastlokk for å hindre mer søl
06.Var litt olje igjen i bunnen av tanken.gif
07.Fyllte 4 slike før tanken var helt tom.gif
Omsider var tanken helt tom
08.Tanken tom.gif
Først måtte tanken plugges under og da laget jeg en lite enkel plugg som jeg trykket inn på rørstussen under tanken .
09.Lagde propp for tanken.gif
10.Innløp på tank plugget.gif
Sist redigert av C5_2000 den tir nov 15, 2016 18:32, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

service på C5'en min:Flushe servo olje

Legg inn av C5_2000 » tir nov 15, 2016 18:26

Returslangen fra servopumpen ble ført opp i en 1/2 liters flaske og plassert
11.Returslage ført opp i flaske.gif
Fyllte så opp servotanken helt med denne oljen
12.Fyllte opp tanken med dette.gif
5-6 fulle utslag til hver side (uten motor igang) så ble denne full .
13.full av gammel olje.gif
Siden jeg hadde kjøpt inn to flasker med servo olje så fant jeg frem neste flaske og fyllte servotank opp igjen og flushet ut litt mer gammel olje .
14.Fyllte på 1 og en halv av disse.gif
Etter nesten to fulle pepsiflasker så var det klar for remontering av returslangen på tanken igjen .
Lurt å posisjonere slange klemme FØR slangen er tredd inn på tanktilkobling . Må slangen av igjen for å flytte på slangeklemme blir det fort litt søl , når tanken er neste full .
Er klemmen satt i rett posisjon og man er kjapp med fingertuppene blir det ikke mye søl
15.Klar for remontering av slange.gif
Her er slangen tredd på plass og slangeklemmen festet .
16.Slange påplass og slangeklemme festet.gif
Så ble motoren startet og rattet ble bevegd 10-15 ganger til hver side for å lufte systemet.
Nivået i tanken ble sjekket og etterfyllt og etter siste rengjøring ble det seende slik :mrgreen:
17.rent og pent.gif

Brukeravatar
Roar S
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 149
Registrert: man jun 02, 2008 21:52
Sted: Sør-Trøndelag
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av Roar S » tir nov 15, 2016 22:57

Hei.

Hvor mye olje fikk du ut da Øystein? Jeg hadde en Malibu en gang, og mener at jeg skrudde av "bunnpannen" på automatkassa. Mener også det var ett filter som jeg skiftet i samme slengen. Har fått flusset gearboks på flere av mine bruksbiler, og det er jo relativ dyrt.

Roar

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » tir nov 15, 2016 23:26

Så langt jeg fant ut så trengs det en liten liter (1 quart) for å skifte ut all servo olje ref manualen .
Tror nok jeg spylte ut nærmere 1,5 liter siden jeg allerede hadde kjøpt inn 2 x 0.94 liter .

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

storservice på C5'en min:Rengjøre MAF sensor

Legg inn av C5_2000 » tor nov 17, 2016 16:52

Rengjøring MAF sensor :

Koblet først fra temp føler i innsuget (IAT)
01.Koble fra IAT sensor.gif
Koblet deretter av MAF sensorpluggen
02.Koble fra MAF sensor.gif
Løsnet deretter slangeklemme rundt innsugspjeldet og tok av
MAF og kanal
03.Koble fra innsugskanal fra innsugsspjeld.gif
Demonterte kanal og sensor
04.Her er MAF og kanal frakoblet.gif
Her er MAF sensor vist fra begge sidene , ser ganske ren ut .
05.MAF fra motorside.gif
06.MAF fra filterside.gif
Sprayet flere ganger på hver side og blåste med luft med dette stoffet .
07.MAF rengjører.gif
08.Sprayet masse og blåste med luft.gif
Etterpå var det bare å remontere MAF sensoren på kanalen igjen
09.MAF og kanal montert igjen.gif

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

storservice på C5'en min: Bytte kjølevæske

Legg inn av C5_2000 » tor nov 17, 2016 17:58

Bytte av kjølemedie :

Skrudde først av påfyllingslokket på ekspansjonstanken
01.Skrudde av påfyllingslokket.gif
Nederst på høyre side , inn mot motor er dreneringsventilen som man åpner for å drenere kjølevæsken .
Dette er en plastikkventil som tåler begrenset med rå makt før den ødelegges .
Denne kan være litt treg å operere så man kan med fordel være litt forsiktig .
Jeg fant ut at en 5mm umbrakonøkkel passet veldig bra og for å åpne ventilen skrur man den max 1/4 omdreining MOT klokken .
02.Ventil for drenering  kjølevann.gif
Her er ventilen åpnet og kjølevæsken renner ut . Selve ventilen skrur seg litt ut når den åpnes 1/4 omdreining .
Når all kjølevæsken er drenert (tok 5-10 minutter) stenges ventilen ved å skru den ca 1/4 omdreining med klokken.
03.Åpnet ventil vha 5 mm umbrako.gif
Nå demonterte jeg innsugsspjeldet og rengjorde dette FØR jeg fylte på ny kjølevæske .
Dette for å unngå søl ved demontering kjølevæske slanger som er koblet på innsugspjeldet .


Etter påfylling av kjølemedium av denne typen blandet 50/50 med vann startet jeg opp motoren og lot den bli god å varm . Stoppet motor igjen og sjekket nivået i ekspansjonstanken .
Var ikke stort behov for etterfylling .
04.Fyllte på fifty fifty vann og dette.gif

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

storservice på C5'en min:Rengjøring av Innsugspjeld del 1

Legg inn av C5_2000 » tor nov 17, 2016 18:11

Koblet fra slange fra PCV ventil som er koblet til innsugspjeldet
01.Koble fra slange fra PCV returlinje på throttlebody.gif
Koblet fra posisjonssensor for innsugsspjeld
02.Koble fra Throttlebody posisjonsensor.gif
Koblet fra plugg til innsugsaktuator
03c.Koble fra throtteaktuator.gif
Koblet fra slange for kjølevannsretur innsugsspjeld
04c.Brukte vannpumpetang for å løsne slangeklemme kjølevann retur.gif
Løsnet de tre skruene (10mm pipe)som holder spjeldet fast til innsugsmanifoilen
05c.Løsnet skruer.gif
Vippet spjeldet litt til siden og løsnet slangklemme/slange for kjølevannstilførsel for spjeldet
06c.Slang for kjølevannstilførel.gif
Her er spjeldet demontert
07a.THrottlebody demontert før rengjøring.gif
Som man ser er det litt skit rundt spjeldet
07.Litt skit.gif
Sist redigert av C5_2000 den tor nov 17, 2016 18:23, redigert 1 gang totalt.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest