Min første storservice på C5'en min

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 551
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » tir okt 11, 2016 21:25

Jeg planlegger å ta min første ordentlige service på min 16år gamle bil og vil gjøre/skifte ut følgende :
Bilen er ikke gått mer enn drøyt 50k men er ikke sikker på når diverse væsker er skiftet slik at nå i vinter blir alt nullstillt .

Er litt igjen av sesongen , men legger ut litt bilder av arbeidet underveis for evt interesserte sjeler .

-Plugger
-Pluggledninger
-Bensinfilter
-Oljefilter og olje på motor
-Oljefilter og olje på gearkasse
-Olje på differensial
-Kjølevæske
-Servoolje
-Rengjøre MAF sensor
-Rengjøre inntak (throttebody)

Har kjøpt inn følgende :

Olje fra Widik (avtale med CCN) Gode priser & god service :

Motorolje : Pennzoil PLATINUM FULL SYNTH 5W-30 (Dexos 1)
Automatolje : Champion NEW ENERGY MULTI ATF
Differensialolje : Champion LIFE EXT 75W90 LS GL5

Her er liste over GM's godkjente Dexos 1 oljer :
http://www.centerforqa.com/dexos-brand1/
01.Olje motor diff gearkasse.gif
Rengjøring inntak (ebay):
02.rengjøring throttlebody.gif
Kjølevæske/Motorfilter/Gearkassefilter via Sarpsborg motor
03.Kjølevæske.gif
03.Kjølevæske.gif (43.5 kiB) Vist 2853 ganger
Servo olje (ebay)
04.Servolje.gif
Fuelfilter og verktøy (ebay)
05.Fuel fiter.gif
05b.Fuelfilter verktøy.gif
MAF Cleaner (Skruvat)
07.MAF cleaner.gif
07.MAF cleaner.gif (46.74 kiB) Vist 2853 ganger
Pluggledninger (ebay)
08.Pluggledninger.gif
Plugger (ebay)
06.Tennplugger.gif
Sist redigert av C5_2000 den tor okt 13, 2016 19:36, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1539
Registrert: tor okt 02, 2008 17:55
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C3VETTE » tir okt 11, 2016 23:11

Dette blir fint å følge med på :D

Jeg kjøpte samme olje fra samme firma ,trivelig service til en hyggelig pris .og ikke minst så ble jeg forklart at den Oljen hadde riktig spec i forhold til det som Gm anbefalte på,LS motoren.

Om det er riktig vet jeg lite om ,Kanskje noen kan forklare litt om det ?

Mvh Kenneth

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 551
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » ons okt 12, 2016 07:57

Pennzoil er merket med gammel standard som står i shopmanualen GM4718M og den nye standarden som overtok Dexos 1 .
I følge den hyggelige herremannen fra Widik så lager Champion den orginal oljen til GM så jeg valgte
Champion NEW ENERGY MULTI ATF til gearkassen og Champion LIFE EXT 75W90 LS GL5 (m slip middel ) til differensialen .Satser på at det blir gode greier :mrgreen:

Brukeravatar
boo-teddy@widik.no
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 39
Registrert: man okt 26, 2015 11:37
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av boo-teddy@widik.no » ons okt 12, 2016 13:34

Kenneth Skårdal ønsket at jeg skulle forklare litt om olje til Corvette.
litt info:
Corvette C5-C6 skal ha 5w-30 olje med spec: GM-LL-A-025, GM6094M og GM4718M/ dexos 1.
GM-LL-A-025, GM6094M og GM4718M er gamle GM krav og heter nå Dexos 1 og er bakover kompatibel med GM-LL-A-025, GM6094M og GM4718M.
Dexos 1 er GM krav på Bensin motorer.
Dexos 2 er GM krav på Diesel motorer ( som ikke mange Corvetter har :) )
Corvette C4 skal også ha 5w30 med samme spec, men her er det etter 1986 modellene det er viktig for pga. rense system på motor.
på eldre motorer vet jeg det ofte blir brukt 10w-40 og 20w-50 med resultat av penere gange på motorer og mindre oljeforbruk.
MEN Jo tykkere olje.... jo mer friksjon/varmgang i motorer som igjen gir mindre effekt og høyere drivstoffforbruk.

litt om API: (American Petroleum Institute)

S betyr SPARK og er for bensinmotorer.
Bokstav etter S overgår eldre bokstav.

SN Introdusert i oktober 2010 for 2011
SM Introdusert på 30 november 2004.
SL Introdusert i 2001
SJ Introdusert i 1997
SH Foreldet For årsmodell 1996 og eldre motorer.
SG Foreldet For årsmodell 1993 og eldre motorer.
SF Foreldet For årsmodell 1988 og eldre motorer.
SE Foreldet For årsmodell 1979 og eldre motorer.
SD Foreldet For årsmodell 1971 og eldre motorer.
SC Foreldet For årsmodell 1967 og eldre motorer.
SB Foreldet For eldre motorer.
SA Foreldet For eldre motorer.

Brukeravatar
Herman
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Innlegg: 315
Registrert: man des 15, 2008 21:45
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av Herman » tor okt 13, 2016 17:32

Hei
Dette blir bra! Vil komme med et lite tips til deg, og/eller andre. Når man skifter plugger, så kan det være litt trangt på et par av dem. En slangebit til å tre på pluggen er veldig kjekt å ha for hånden, både til å skru ut pluggen, og inn. Plugghettetang fra biltema er også kjekt å ha.

Frank

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... 000031295/
1999 Coupe

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 551
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » tor okt 13, 2016 18:06

Takk for tipset Frank .

Skal ha det i bakhodet , husker også fra C4'en at den ene pluggen var inni h.. plassert :mrgreen:

Brukeravatar
boo-teddy@widik.no
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 39
Registrert: man okt 26, 2015 11:37
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av boo-teddy@widik.no » fre okt 14, 2016 08:40

Kenneth Skårdal ønsket at jeg skulle forklare litt om olje til Corvette.
litt info om gear oljer også da .
Når det gjelder gearoljer spesifiseres disse stort sett i henhold til API. dette betyr forkortelsene: EP = extrem Presure , LS = Limited Slip (diff brems med lameller) GL=gearlubricant, med etterfulgt av et tall fra 1 til 6, hvor vi kan si at olja tåler høyere belastning og / eller sjokk og slag jo høyere nummer. Merk at oljas viskositet også har stor betydning for hvilken belastning olja tåler. GL2, GL3 og GL6 er ikke i bruk i dag.
GL1 brukes i noen grad i enkelte gearkasser med lav belastning, men de mest brukte er GL4 og GL5 som kalles hypoidoljer og brukes i gearkasser, differensialer og sluttdrev.
har oljen LS tilsetting så kan den fint brukes i gear/ bakaksler som ikke har behov/krav.
før i tiden( før ca 2005) inneholdt GL 5 olje additiver som ødela gullmetaller( synkroniseringsringer) i gearkasser men slik er det ikke lenger.
viktig og merke seg at viskositet på motor og gear olje er veldig lik selv om det er forskjellige tall.
f.eks så er motorolje 30 ca samme viskositet ( tykkelse) som gear olje 80.

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1539
Registrert: tor okt 02, 2008 17:55
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C3VETTE » fre okt 14, 2016 10:45

Tusen takk for bidraget Boo :D

Håper at dette var til hjelp for folket

Mvh kenneth

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 551
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » fre okt 14, 2016 22:15

Veldig bra info for oss som ikke har peiling .
Legger også inn en link i tråden min som Robert Berg la ut på CCN's FB side idag , her er enda mer supplerende oljeinformasjon for interresserte
:http://www.oljetorget.no/index.php?opti ... Itemid=105

corvettte
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 46
Registrert: tir mar 08, 2016 09:09
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av corvettte » lør okt 15, 2016 00:48

kjempe bra info dette :D Lærerikt..... Men lurer på 1 ting. Har en c6 som ble kjøpt i sommer med ca 65 000 km på tellern. Bør eller må jeg skifte olje diff og gearkasse,( manuell kasse ) Er det noe intervall på dette. Trodde bare det var å følge opp at nivået er ok ... mvh knut

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 551
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » lør okt 15, 2016 10:36

Hei .

I den elektroniske manualen jeg har dekkes også 2005 dvs første år C6 så finner jeg intet info om bytte av olje på differensialen i forbindelse med service.
Mhp gearkasse står det normalt 100.000 milies normalt ,men 50.000 miles dersom bilen kjøres mye i varme områder /bykjøring dvs oljen blir ofte/lenge kjørt veldig varm . Antar oljen brytes fortere ned under slike forhold.

Min bil er nå 16 år og jeg skifter alle væskene for jeg vet ikke sikkert på status på hva som er gjort tidligere .

Jeg hadde nok byttet olje/filter på gearkassen hadde jeg hatt din bil , men differensialen burde det være nok å sjekke ( Men jeg har ikke peiling på C6)

mvh Øystein

c6 service.gif
c6 h.gif
c6 diff.gif
Sist redigert av C5_2000 den lør okt 15, 2016 21:12, redigert 1 gang totalt.

corvettte
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 46
Registrert: tir mar 08, 2016 09:09
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av corvettte » lør okt 15, 2016 19:28

Tusen takk for svar.... forresten meget fin bil du har..... veldig bra at slik som dette blir lagt ut

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 551
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » lør okt 15, 2016 21:27

Takk for det , bare hyggelig å dele det jeg har av info :D
Synes også det er nyttig og lærerikt når det kommer andre innspill i tråden og forumet er det beste mediet for kompetansebygging på Corvette synes jeg :)
Forhåpentligvis kan flere dra nytte av infoen i en slik tråd i ettertid :mrgreen:

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 551
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » tir okt 18, 2016 11:47

Jeg monterte 4 "pucker" permanent på jekkefestene under på bilen min tidligere i høst , etter å ha plukket det opp i et annet Corvette forum hvor det flere hadde kjøpt inn disse som egentlig er beregnet for BMW.
De kom på ca 200kr med frakt fra Polen
http://www.ebay.com/itm/262402645380
Skjermbilde 2016-10-18 kl. 11.44.44.png
Disse tok jeg å festet med en dose Tech 7 under bilen , slik at nå er bare å kjøre bilen opp på løfteren og heise opp bilen uten mer tanke på å legge klosser imellom .
Skjermbilde 2016-10-18 kl. 11.40.53.png

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 551
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Min første storservice på C5'en min

Legg inn av C5_2000 » ons okt 19, 2016 17:31

Idag ble dagen for bytte av bensinfilter.
01.Nytt filer klar til innsats.gif
Frakobling av minus på batteriet ..
02.frakobling minus på batteri først.gif
En ekstra sikring før man kryper under bilen skader ikke .
03.stoler ikke på noen.gif
Vippet først av deksel over venstre fuelrail for tilkomst til shraederventil
04.Vipper av dekselet over venstre fuelrail.gif
Vha manometer ble trykket drenert til 0 psi
05.Kobler på manometer og drenerer trykk til null.gif
Det neste var å skru av bakre del av venstre eksosanlegg for å få tilkomst til bensinfilteret
06.Tar av bakre venstre eksosrør mutter a.gif
06.Tar av bakre venstre eksosrør mutter b.gif
Her er gammelt filter klar for demontering
07.Gammelt fuelfilter klar for demontering.gif
Ta av de to bakerste koblingene først . Det ene røret kommer fra bensinpumpen og det andre er returlinje for intern trykkregulator i filteret .
Her man trykke inn på to sider av hver kobling for å frigjøre slange fra filteret
08.Press to sider for å løsne koblinger.gif
Her er begge bakre rør frakoblet filteret .

Vær obs på at det vil dryppe litt bensin fra bensinrørene .
09.Begge bakre koblinger løsnet.gif
Sist redigert av C5_2000 den ons okt 19, 2016 17:54, redigert 1 gang totalt.

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest