Hvordan virker min C5 del 4: Dynamo + Auto Trans Shift lock

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Hvordan virker min C5 del 4: Dynamo + Auto Trans Shift lock

Legg inn av C5_2000 » lør aug 20, 2016 19:19

Ladekretsen på min modell ser slik ut
01.Lader krets tegning 2.jpg
Terminaler på Dynamo.jpg

Dersom man får problem med dynamoen på C5 bør man passe på å skifte til lik dynamo for å unngå feilkode .
Dynamoen er av fabrikatet Valeo A14V på 97-02 modell og er på 110 Amp.
På 02-04 så er den visstnok på 145A .

På dynamoen går det en grå ( F terminal ) og en rød leder ( L terminal )til PCM’en .
Den røde lederentil PCM kalles "Turn On" signal og er også kalt L terminal. PCM’en gir dette signalet når du slår på tenningen PÅ for at Rotoren skal få en liten støm får å bli i stand til å generere strøm fra rotor til statorvikling. Dette er en 10 volt spenning(målt i frakoblet tilstand) som på trykkes rotor i dynamoen for magnetisering .Måler man på L terminalen på dynamoen vil det være i underkant 1 volt (tilkoblet plugg på dynamo)

Den grå ledningen (terminal F ) er et Duty Cycle signal som går til PCM’en og forteller hvor mye dynamoen leverer. Dette Duty Cycle signalet er et Pulse Width Modulert (PWM) signal. Duty Cycle signal (term C) kan være fra 0 til 100% , med 100% er regulatoren er dynamoen fullt "ON" og gir spenning og 50% ville bety det er "OFF" halve tiden .. PCM’en bare overvåker dette, og gi en DIC feilkode dersom verdien er utenfor område.Regulatoren kontrollerer utgangsspenningen ved å slå på dynamo AV og PÅ for å kontrollere spenningen.
Dvs leverer dynamoen nesten maks strøm vil pulsen være positiv nesten hele tiden
dutycycle.jpg
Dette ser slik ut på bilen min med en gitt belastning på dynamoen :
Pulse Wide Modulert signal på F term til PCM.jpg
-Monteres inn en ny dynamo som ikke er har Duty Cycle feedback linjen til PSM’en vil man få en feil alarm .
-Monteres også inn dynamo med annen kapasitet (145Amp istedenfor 110 Amp ) i min 2000 modell vil jeg få alarm fra PCM’en .

-Ved problem med lading av batteriet bør man sjekke kobling på starter . Kabel fra dynamo går via kobling videre til batteriet som tegningen øverst viser .

Er det dårlig kontakt pga irr/rust på dette koblingspunkt på starteren vil man få en overgangsmotstand her som gir lavere ladespenning på batteriet enn dynamoen leverer .

-Dersom man f.eks slår på aircondition , lys etc når motor går på tomgang vil PCM'en oppdager et høyt duty cycle signal og ( dynamo jobber hardt for å opprettholde ladespenning ) PCM'en vil da kommandere en økning i tomgangsturtallet .

Her kan man kjøpe deler til dynamoen dersom man vil gjøre reperasjonen selv :

1997-2002 110 amp dynamo bruker Valeo Regulator M530 og som kan kjøpes her (regulator/børster):

http://store.alternatorparts.com/m530-- ... vette.aspx

http://www.aspwholesale.com/voltage-reg ... p9304.html
Sist redigert av C5_2000 den lør aug 20, 2016 23:29, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Hvordan virker min C5 del 4: Dynamo + Auto Trans Shift l

Legg inn av C5_2000 » lør aug 20, 2016 19:36

På min bil med automatkasse er en liten patent som kalles Automatic Transmission Shift Lock Control .

autotrans shift lock aktuator schematic 2.jpg

Tidvis får jeg melding på display " press brake before shift" og jeg må trykke på bremsepedalen før jeg får tatt girspaken ut av gir.

Dette skyldes :

Når man slår på tenningen går 12 volt via bryter ved bremsepedal og bryter ved gearkassen til en magnetventil som sitter plassert på venstre side av gearspaken i midtkonsollet.
Denne magnet ventil skyver da ut et stag som fysisk hindrer at man får tatt gearspaken ut av Park posisjon .
Når man trykker på bremsepedalen mister denne aktuatoren spenningen sin og staget går tilbake til utgangsposisjonen .
Dette er greit når alt fungerer OK , men dersom denne ikke aktuatoren går tilbake til utgangsposisjon sitter man men en bil man ikke får satt i gir .

Dersom opplever dette , er den umiddelbare løsning å demontere aktuatoren i midtkonsollet slik at man fjerner den mekaniske låsingen av girspaken slik som vist på bildene under .
Auto trans shift lock control actuator  demontering.jpg
For å demontere midtkonsollet trengs 10mm pipe + torx slik som vist her :
http://www.corvetteclub.no/forum/10/7560

mvh Øystein

Svar