Hvordan virker min C5 del 3 : Datakommunikasjon på C5'en

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Hvordan virker min C5 del 3 : Datakommunikasjon på C5'en

Legg inn av C5_2000 » søn jul 31, 2016 08:30

På C5'en kommuniserer opptil 12 styreenheter med hverandre på en seriekommunikasjonslinje .
Dette er fysisk kun en ledning som kobles sammen vha 2 koblingslister(STAR Connector ) som er plassert ved BodyControlModulen . Denne serielinjen er også tilgjengelig for diagnose etc via OBD 2 kontakten under panelet på sjåførsiden .
I tillegg så kommuniserer PCM modulen med TAC (throttle actuator control) på to helt separate seriekom. ledninger seg imellom
.
Disse enhetene med seriekommunikasjon er :

• Powertrain Control Module (PCM) Plassert under batteriet på venstre side motorrom
• Traction Control System (TCS) Plassert under bil(bak) eller i motorrom
• Real Time Damping (RTD) * Plassert på venstre side bak i bagasjerom
• Body Control Module (BCM) Plassert i gulvet foran passasjer setet
• Instrument Panel Cluster (IPC)
• Radio
• Sensing and Diagnostic Module (SDM) Plassert bak askebeger i midtkonsollet
• Heater, Ventilation and Air Conditioning (HVAC) (with CJ2) *
• Left Door Control Module (LDCM) Plassert i venstre dør
• Right Door Control Module (RDCM) plassert i høyre dør
• Seat Control Module (SCM) * plassert sjåførsetet
• Remote Function Actuation (RFA) * Plassert på siden bak sjåførsetet

Her er tegningene for seriekommunikasjonen :
01.Oversikt komponenter seriell  data.jpg
Her er seriekommunikasjonen mellom PCM og TAC modul vist
02.TAC modul og PCM seriebus schematic.jpg
Feil på seriekommunikasjonen kan gi merkelig oppførsel på Clusteret , dører som ikke fungerer som de skal og masse feilmeldinger i displayet , manglende start på bilen etc .

Årsaken til dette kan skyldes blant annet dette :

Fuktighet i gulv ved BCM i gulvet på passasjersete . Denne modulen tåler ikke fuktighet .
Sjekk teppe og BCM for fuktighet ved overnevnte problemer .


F.eks at seriekommunikasjonslinjen til en eller fleremoduler feiler pga at det blir brudd/vakkel i ledninger i dør / sete til disse modulene som får disse modulen til å slå seg fort av /på hele tiden pga vakkel og da feiler seriekommunikasjonen i hele bilen .

Det tre vanligste problemkildene er begge dør kontrollmodulene (LDCM-venstre dør) , )RDCM-høyre dør) eller sete kontrolmodulen i sjåførsetet (SCM) .

En STAR connestor *ved BCM’en har kun 4 ledninger tilkoblet og den er seriekobling for datasignal til disse tre modulene .Kobles dette fra og alt virker normalt bortsett fra dør/setefunksjoner ligger feilen i en av disse modulene eller tilhørende kabling
Dersom det er feil på seriebus fremdeles kan man koble fra den andre STAR connectoren også og legge en ledning mellom seriebus kabel og pinne M og B . Fungerer PCM’en og BCM ’en vil bilen starte og kjøre som normalt og man kan feilsøke videre for å finne feilkilden.
10.Kabel og plugg for dørmodul som kan hindre seriekom.jpg

En annen sak som kan lage krøll på seriekommunikasjonen er for lav spenning til Cluster etc pga for stort spenningsfall over tenningsbryteren . Normalt skal alle moduler ha 12 volt . Tenningsbryteren leverer batterispenningen videre til Cluster og voltmeter i Cluster i HOT IN RUN og START posisjon på tenningsnøkkelen . Pga slitte/brente kontaktsett i tenningsbryter kan spenningstapet bli flere volt lavere enn 12 volt og da vil ikke elektronikken fungere normalt .
Avlest spenning på spenningsindikator vil da kunne være flere volt lavere enn målt batterispenning
Man bør ved problemer måle batterispenningen og deretter spenningen etter tenningsbryteren .
Spenningen skal ikke avvike mer enn 0.1-0.2 volt normalt
Man bør større spenningsfall bytte tenningsbryter.

Her er en god oppskrift på rep av kontaktsett i tenningsbryte
r .

http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... epair.html
Sist redigert av C5_2000 den søn jul 31, 2016 08:49, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 535
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Hvordan virker min C5 del 3 : Datakommunikasjon på C5'en

Legg inn av C5_2000 » søn jul 31, 2016 08:44

Her er bilder av de ulike styreneheter:

PCM og TAC modul . Montert bak innerskjerm venstre framhjul (under batteriet)
03.bilde av PCM og TAC modul.jpg
BCM modul og STAR connectorer :
04b.BCM og demontert Star connector.jpg
Cluster m/ sine to koblingsplugger :
05.Cluster med begge kontaktene vist.jpg
SIR modul (airbag styremodul) :
06.SIR modul og dennes plassering.jpg
EBCTM (ABS styreenhet :
07.Bilde EBCTM.jpg
RDCM (Passasjer dør styremodul)
08a.bilde control module passenger door.jpg
LDCM (Sjåfør dør styremodul ):
08b.Bilde driver Door controle module.jpg
AC control ( Auto) delvis frakoblet
09.Bilde AC control delvis demontert.jpg
RTD modul ( real time damping)
11.bilde electronic suspention control module.jpg
11.bilde electronic suspention control module.jpg (31.06 kiB) Vist 1012 ganger
SCM modul , styremodul for sete
12.Bilde sjåførsete med styremodul.jpg
Det var det jeg hadde i denne bolken så langt .

Håper noen kan dra litt nytte av infoen :mrgreen:

mvh Øystein

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1527
Registrert: tor okt 02, 2008 17:55
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Hvordan virker min C5 del 3 : Datakommunikasjon på C5'en

Legg inn av C3VETTE » tir aug 02, 2016 20:09

Vi er nok mange som har bruk for dette :)
Godt jobba Øysten

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest