Servicelampe som lyser

Brukeravatar
perø
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Molde
Kontakt:

Servicelampe som lyser

Legg inn av perø » tor jul 28, 2016 19:58

Har en Corvette 1998 hvor service soon lyser ved oppstart og til jeg event. stopper motoren igjen. Får fjernet den ved å trykke på trip bryter. Er det mulighet å få fjernet den slik at den ikke kommer frem.
Per
Chevrolet Corvette Pace Car 1998 mod.
Ford Mustang Shelby GT-H 2006 mod.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Servicelampe som lyser

Legg inn av C5_2000 » tor jul 28, 2016 21:55

Hei .

Det er en grunn til at lampen lyser og du har nok en eller flere feilkoder.
Har du sjekket disse ?

Hvis ikke bør du sjekke kodene slik som vist i videoen under
https://www.youtube.com/watch?v=SviRjIsy9G4

Når du har sjekket kodene , så slett alle kodene slik at evt historiske koder fjernes .
Kjør bilen litt til du får feilmelding igjen .

Les av disse kodene og legg de ut her i tråden så tar vi det videre derfra .
Noter evt om det C eller H bak koden(e)

mvh Øystein

Brukeravatar
perø
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av perø » tor jul 28, 2016 22:32

Hei, skal få gjort dette, lærte noe nytt der, takker, kommer tilbake med nummer på feilkoder.
Per

Brukeravatar
Herman
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av Herman » fre jul 29, 2016 12:17

Hvor mange prosent står oil life indikatoren på?
1999 Coupe

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » fre jul 29, 2016 15:24

Herman skrev:Hvor mange prosent står oil life indikatoren på?
Dersom det er " Oil Life Indicator " som gir deg lysende lampe så kan du du sjekke slik :
-Sett på tenning , ikke start
-Trykk TRIP knappen gjentatte ganger gjennom menyen til du kommer til OIL LIFE REMAINING . Da vil displayet vise prosentverdi av gjenværende levetid på oljen fra sist verdien ble nullstillt.

For å nullstille dvs tilbakestille denne verdien holder du inne RESET knappen i minst 2 sekunder .
Du får opp verdien 99% i displayet .

Slå av tenningen og start deretter motoren og sjekk vha TRIP knappen at OIL LIFE REMANING verdien er tilbakestillt .

Men , er det en eller flere feilkoder som forårsaker Service Soon så legg inn kodene i tråden

mvh Øystein

Brukeravatar
perø
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av perø » fre jul 29, 2016 18:55

Hei, har akkurat skiftet olje og filter og tilbakestilt, slettet alle feilkoder i går kveld og kjørte en tur i dag, eneste feilkoden som kommer opp er C1281H. Hva betyr den, å er det mulighet å slette den eller gjøre det slik at den forsvinner. Service soon lampe kommer på ved oppstart, men forsvinner ved trykking på reset, men kommer på ved neste oppstart.
Per

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » fre jul 29, 2016 21:13

Hei .

Code C1281 kommer pga problem med signalene fra rattposisjonsensoren . Disse går til EBTCM'en ( ABS styreenheten) Jeg har skrevet litt info om disse tingen i forumet for noen dager siden i denne tråden
http://www.corvetteclub.no/forum/10/7738?p=49089#p49089.
På tidlig 98 modeller satt ABS enheten bak og på sene 98 modeller er den plassert i motorrommet .

Sensoren er vist på det ene bildet i tråden (grønn sak) nederst på rattstammen vist i denne tråden .
Denne sensoren gir ut to digitale signaler og et analogt signal . Blir forskjell mellom noe av dette får du alarm .
swps schematic.jpg
Årsaken kan være dårlig kontakt i plugger etc , defekt sensor eller at sensor et ute av justering .
Meg bekjent så er det kun brukte sensorer å få tak på dersom sensor er defekt .

For å sjekke sensorsignalene må du helst ha en Tech 2 terminal slik at du kan lese signalverdiene og teste sensoren .
SWPS test.jpg
Det er mulig å sjekke tilkoblingene på sensoren om de er OK som et første skritt .

Vedlegger diagnoseprosedyren til GM for denne sensoren dersom det kan gi noe hjelp .

DCT C1281 på 1998 corvette.pdf
(90.63 kiB) Lastet ned 31 ganger
Her er også litt mer om denne sensoren mhp installasjon av sensor med gode bilder .
http://www.ddisoftware.com/c5-procs/

Jeg finner et par brukte på Ebay som ser ut til å passe til din årgang , dersom du trenger ny sensor , prisene bærer preg av at disse ikke finnes mange av ..
http://www.ebay.com/itm/99-00-CORVETTE- ... g6&vxp=mtr

Håper det er noen i ditt nærområde som disponerer en Tech 2 som hjelpe deg med å teste signalene fra denne sensoren ,hadde du budd i nærheten av Kristiansand kunne jeg hjulpet deg :D
mvh Øystein

Brukeravatar
perø
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av perø » fre jul 29, 2016 21:30

Ikke sikkert jeg fikk slettet alle feilkodene i går kveld, men gjorde det i kveld, må kanskje bruke tech 2 for å få vekk servicelampa, kom på da bilen nærmet seg 60000 km. Takk for god hjelp så langt , merker ingen feil med bilen på andre måter.
Per

Brukeravatar
Roar S
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Sør-Trøndelag
Kontakt:

Legg inn av Roar S » fre jul 29, 2016 23:21

Innlegget ditt om ABS kom jo til nytte ganske umiddelbart. :D

Roar

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » lør jul 30, 2016 11:51

perø skrev:Ikke sikkert jeg fikk slettet alle feilkodene i går kveld, men gjorde det i kveld, må kanskje bruke tech 2 for å få vekk servicelampa, kom på da bilen nærmet seg 60000 km. Takk for god hjelp så langt , merker ingen feil med bilen på andre måter.
Har du fremdeles feilkoden C1281 vil nok Service Soon lampe lyse inntil denne feilen er fikset.
Man får ikke vekk(slukket) Service Soon lyset vha å bruke en Tech 2
Denne lampen SKAL lyse når man får ulike feilkoder og Tech 2 er da veldig nyttig og i mine helt nødvendig til deler
av feilsøkingen på C5'en for å finne & rette ulike feil ( f.eks ved C1281 feilkode).
Mange feil kan man heldigvis fikse vha multimeter og tegninger , men overfor signaler som går på data seriekommunikasjon duger ikke dette lengre dessverre .

mvh Øystein

Brukeravatar
perø
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av perø » søn jul 31, 2016 10:38

Jeg lurer også på en annen ting, er det mulig å ordne det slik at km/t kommer på automatisk hver gang du starter, slik det virker nå må jeg trykke på EM knappen ved oppstart da den er på miles.
Per

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » søn jul 31, 2016 11:24

Hei !

Når metrisk enhet er valgt så skal ikke dette endres , før evt du kobler fra batteriet .
Det kan være det er problemer (kontakt problem) til dette bryterpanelet i plugg på baksiden .
Foreslår at du demonterer / sjekker dette .

Denne posten viser hvordan du demonterer Clusteret og kan brukes som hjelp dersom du vil demontere bryterpanelet .
http://www.corvetteclub.no/forum/10/7560

mvh Øystein

Brukeravatar
perø
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av perø » søn jul 31, 2016 16:16

Tror kanskje du misforsto, kjører dere på miles dere andre da, er jo bare å trykke på EM kanappen så er det km/t. Men jeg kunne tenkt meg at jeg slapp å gjøre det hver gang jeg starter. Alt fungerer slik at jeg har begge muligheter ved å trykke på den.
Per

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » søn jul 31, 2016 17:31

Slik jeg forstod deg må du velge km/t vha E/M knappen hver gang du skal kjøre bilen(starter bilden) dvs hver gang du starter bilen er den i miles . Korrekt oppfattet ?

Det kan være du mangler 12 volt HOT AT ALL TIMES til clusteret ditt dersom dette er tilfellet .
Formoder denne spenningen brukes for at Clusteret skal spenningsattt når tenningen er av slik at slike ting huskes .
Men visst denne spenningen vil tripptellere være nullstillt hver gang du slår av tenningen på bilen , skjer det ?

På min 00 modell husker den km/t hele tiden . Det er kun når jeg har koblet fra batteriet jeg trenger å velge km/t på nytt.

Har vedlagt tegning for din 98 modell for clusteret som viser de to 12 volt signalelen til clusteret .
1998 cluster wiring.pdf
(174.06 kiB) Lastet ned 33 ganger
mvh Øystein

Brukeravatar
perø
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Kontakt:

Legg inn av perø » søn jul 31, 2016 19:24

Trippteller nullstiller seg ikke, må bare trykke på EM knappen hver gang jeg starter for å få km/t.
Kanskje det er slik på 1998 modellen, jeg er ganske fersk med C5 modellene.
Per

Svar