Hvordan virker min C5 del 2 : ABS systemet

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 611
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Hvordan virker min C5 del 2 : ABS systemet

Legg inn av C5_2000 » søn jul 24, 2016 11:38

Prøver meg på noen ord om ABS systemet på bilen min slik jeg oppfatter at den fungerer :D
Skriver jeg noen feil er det bare å korrigere :mrgreen:
ABS systemet består av en styreenhet som har en elektronikkdel (EBCTM)og en "bremsevæskedel"(BPMV).
På 1997 og første del av 1988 modellen var denne montert bak på bilen , etter midten 1998 er den montert i motorrommet foran motor .
Overnevnte ABS enhet finnes i to utførelser ,Active Handling RPO JL4 (code V)og en for kun tractioncontrol/ABS med RPO JL9 (code M) som jeg har i min 2000 modell .
1997-2000 EBCTM_BMPV code M.jpg
1997-2000 EBCTM_BMPV code M.jpg (44 kiB) Vist 3032 ganger
1997-2000 EBCTM_BMPV code V.jpg
1997-2000 EBCTM_BMPV code V.jpg (41.2 kiB) Vist 3032 ganger

Dersom EBCTM’en opplever at hjul (ene) begynner å spinne vil den redusere dreiemomentsignalet til PCM’en som da vil endre fortenning og bensintilførsel til injektorene . PCM’en sender dette tilbake som eget signal til EBCTM’en .
Dersom EBCTM’en fremdeles ser at hjul spinner ukontrollerte vil den operere (pulserendesignaler ) de ulike ventilene i BMPV’en for å stoppe hjulspinningen , dette gjøres som et resultat av størrelsen på signalene fra alle speedsensorene fra alle hjulene , rattposisjonsensor , Yaw rate(sideveis bevegelse) ,Akselerometer(akselerasjon/deakselarasjon).


Her er en video som forklarer Active Handling systemet på C5 Corvette :
https://www.youtube.com/watch?v=LWNR-tvvwFo

På systemet for 2001-2004 brukes andre sensorer og styreenheter enn 1997-2000.
For pre 2000 finnes ikke flere av delene /sensorene tilgjengelige som nye og man må kjøpe brukt dersom man får tak på dette og disse delene (spesiellt EBCTM/BMPV ligger i området 1-2500 USD) dvs ganske dyre. Pr dags dato er delesituasjonen bedre for 2001-2004 modellene


Feilmeldinger fra EBCTM’en sendes til Clusteret via serie databus.
Får man feilmelding som gjelder selve ABSenheten bør man sjekke tilførte spenninger er tiltrekkelige . Det er en kjent sak at blir spenningen for lav pga vil man få ulike feilalarmer på C5’en .Det er et kjent problem med brente kontakter i tenningsbryter som gir høy overgangsmostand i bryteren .Dersom det er mer enn 0,1-0,2 volt forskjell mellom spenning målt på batteriet og Ingition Feed spenningen (spenning etter tenningsbryter) har man for stort spenningfall i bryterkontskt eller koblingspunkt som bør ordnes.
Spenningen skal normalt ligge på 14volt +/- målt på batteriet .Den bør helst ikke droppe noe særlig under 13volt med belasting.
Man bør også sjekke jordingspunkter for god kontakt ved alarmer fra selve ABS enheten .


Det er også mulig å bytte rele i EBCTM’en for de som liker å reparere ting på 2001-2004 utgavene :
http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... eabay.html

For den som ikke klarer å tak på deler til til 97-00 modell så er det mulig å konvertere
ABS systemet til nyeste C5 versjon dersom man har tid og penger til nyere deler :

http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... ccess.html


Sensorer i ABS systemet :

Hastighetsensorer på hvert hjul :

Disse sitter integrert i hvert sitt hjullager og generer pulser når hjulet roterer .
Roterer man hjulet for hånd sakl man måle over 100mV AC spennng dersom sensor er OK.
Kobler man fra sensor skal den ha 850-1350 ohm i indre motstand .

Fremre sensor:
bilde front speedsensor.jpg
Bakre sensor
bilde rear speed sensor.jpg
bilde rear speed sensor.jpg (36.13 kiB) Vist 3032 ganger
Rattposisjonsensor :( Steering Wheel Position Sensor)
steering wheel sensor.jpg
Ratt posisjonsensor har 4 utgangsignaler som går til EBCM’en
• Digital utgang fase A
• Digital utgang fase B
• Index pulse (Ikke-Active Handling biler)
• Analog utgang
Disse signalene bruker EBCM’en for å vite når framhjulene er sentert , når de svinger til siden og i forhold når bilens sideveies bevegelse is used for Magnasteer®2.
Denne kan bare sjekkes vha Tech 2 .
Denne sensoren som sitter nederst på rattstammen inne i bilen må være sentrert . Dette kan kun gjøres vha en Tech 2 terminal .


Lateral Accelerometer (RPO JL4)
accelerometer.jpg
accelerometer.jpg (45.79 kiB) Vist 3029 ganger
Akseleromteret er en innelukket enhet som har tilført en referansespenning på 5 volt. Den gir ut et signal fra 0.25 – 4.75 volt når bilen påvirkes av en G-kraft mellom -1.5G og + 1.5G . Ved null G gir den ut 2.5 Volt . Akselerometeret brukes sammen med de andre sensorene (Yaw rate, Ratt posisjonssensor og hjulhastighetsensorene) for styre de ulike bremsemagnetventilene i Active Handling systemet .


Yaw Rate Sensor (RPO JL4)
Bilde YAW sensor.jpg
The Yaw Rate Sensor er en innlukket enhet som har tilført en referansespenning på 5 volt. Den gir ut et signal fra 0.25 – 4.75 volt når bilen roterer -75 - +75 degrees/second, ut fra at den kjører i rett linje
Når bilen kjører rett frem skal den gi ut ca 2.5 volt . Svinger/rotrerer bilen mot høyre eller venstre vil spenningen stige eller synke.
Dette signalet bruker EBCM’en for bilens oppførsel mhp endre signal til bremser/styring

Magnasteer systemet :

Her er et bilde av styreracket med kontakten til Magnasteer ventilen .
bilde av styrerack og magnasteer kontakt.jpg
EBCM’en gir ut mellom -2 A til + 3 A til en elektromagnetisk styrttoveishydr.ventil i styreracket .
Denne aktuatoren justerer hvor stor stor del av servosystem olje (kraft) som skal gå til styreracket.
Når bilen går med lav fart sender en lav negative strøm til aktuator (hydr.ventil), med moderat hastigeht null strøm ogg ved høy hastighet en positiv strøm .

Ved lav hastighet gir magnasteer aktuatoren mye ekstra kraft til til styreracket slik at rattet er lett å operere i lav hastighet .Både posisjon på rattstammen og hastighet på bilen brukes av EBCM’en for å gi riktig strøm til Magnatseer aktuator .
Ved feil på Magnasteer systemet vil rattet være tungt å operere i lav hastighet .
Dersom man slik feil bør man sjekke at det ikke er brudd i coilen til denne ventilen og god kontakt i pluggen . Motstandsverdien skal målt vha multimeter ha en verdi på ca 2 ohm . Er den uendelig (brudd) må hele styreracket byttes da magnateer aktuatoren er integrert i racket.
Har man en Tech 2 kan man teste magnasteer aktuatoren ved å kjøre ulike strømstyrker til aktuatoren og sjekke hvordan rattet fungerer (servo virkningen) når motoren sviver på tomgang.


Brake Pressure Sensor (RPO JL4)
brake pressure sensor.jpg
Dette er en trykksensor som måler trykk mellm 0-2000 psi og gir ut et spenningsignal 0.2 – 4.8 volt .
EBCM’en bruker dette signalet for styre de ulike bremsemagnet ventilene i EBCM’en mest mulig optimalt når Active Handlingsystemet er aktivert .

Til slutt i denne ABS bolken er el tegning for med og uten Active Handling
ABS schematic med og uten active handling.gif
2000 abs sensorer.jpg
Sist redigert av C5_2000 den tor aug 04, 2016 11:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Innlegg: 1545
Registrert: tor okt 02, 2008 17:55
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Hvordan virker min C5 del 2 : ABS systemet

Legg inn av C3VETTE » søn jul 24, 2016 23:51

Fantastisk Øystein

Blir ikke nødvendig med de 3 bøkene med manualer når du har C5

Takk for at du tar deg tid

Mvh Kenneth

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 611
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Hvordan virker min C5 del 2 : ABS systemet

Legg inn av C5_2000 » man jul 25, 2016 08:01

Takk for det Kenneth .

Synes det er alltid det er kjekt å lære noe nytt og på C5én har det vært mye å lære .
Med mitt forums forbilde Arne Øen i bakhodet vil jeg skrive om det jeg (tror) har lært om C5én i forumet
som kanskje flere kan ha nytte / interresse av å lese :D

Brukeravatar
Roar S
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Innlegg: 149
Registrert: man jun 02, 2008 21:52
Sted: Sør-Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvordan virker min C5 del 2 : ABS systemet

Legg inn av Roar S » man jul 25, 2016 10:20

Hei.

Ser du skriver at det ikke er mulig å skaffe nye sensorer m.m. til 98 - 00 modellene. Det er jo ganske mange av disse årgangene i Norge. Kan det bygges om til nyere modell, eller må man kjøpe brukt. Merkelig at GM, eller andre for såvidt, ikke produserer slike deler?

Roar

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 611
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Hvordan virker min C5 del 2 : ABS systemet

Legg inn av C5_2000 » man jul 25, 2016 11:47

Hei .

Det stemmer det er mange av 97-98 modellene som heldigvis lever i beste velgående .
Så langt jeg har funnet ut til min 2000 modell så er blant annet ABS enheten , rattposisjonssensoren , gasspedalen m/sensor de vanskeligste delene å få tak på som brukte .
I og med jeg planlegger å beholde bilen noen år så har jeg fylt opp kjent å ha hyllen med disse delene pluss noen andre deler :mrgreen: .

Meg bekjent er kun GM pliktig å holde nye deler på lager i 10 år og den eldste C5 modellen er 19 år nå .
I tillegg gikk vel GM nesten konk for noen år siden og det hjalp neppe på dette problemet.
En del av elektronikken til de første C5 én hadde nok ikke verdens beste kvalitet og da har delelagrene gått tomme for lenge siden .
Det er mange tilfeller hvor folk har fått feilmelding f.eks fra ABS enheten hvor de heldigvis har klart å reparere de selv ved å legge nytt loddetinn på dårlige utført lodding fra GM´s side . Så alt håp er ikke ute :mrgreen:

Disse delene består av gamle elektronikkkomponenter som ikke er produsert på mange år og GM er mer interressert i at vi kjøper en ny C7 enn å bruke masse penger på produsere utgått elektronikk deler til våre gamle C5ér :(

Det meste er mulig å bygge om dersom man har tid og penger . Det er litt forskjell på sensorer etc mellom årgangene .
Skal man oppgradere f.eks en 1997 modell til f.eks 2004 tror jeg det er mulig ,men det betinger innkjøp av ulike sensorer og omlegging av ledninger mellom PCM og BCM til disse sensorene .Overnevnte eksempel fra Corvetteforum.com med bytte av ABS enhet fra 1999 utgave til 2001-2004 versjon så jo ut til å ha gått bra .

Men meg bekjent lages det ikke flere nyere deler til disse siste C5 årgangene heller , så på et eller annet punkt har man også kun brukte deler å forholde seg til mhp disse årsmodellene også .

Dette er en generell problemstilling for alle biler med gammel elektronikk og ikke bare Corvette spesifikt .

Problemet er ekstra stort når en del er kun laget til en eller to årganger med C5 (ABS enhet), mens f.eks PCM `en på min bilen brukes i en haug av andre GM modeller/årganger og finnes i hopetall på Ebay etc.

mvh Øystein

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 611
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

ABS system 97-00 Feilsøke/bytte releer

Legg inn av C5_2000 » søn des 16, 2018 18:19

ABS enheten på 97-00 er helt forskjellig fra 01-04 modellen og kan ikke brukes om hverandre

På min 00 modeller er den plassert som bildet viser under innsuget /tanken for servolje .


00A_Plassering 200o eccm i motorrom.jpg
Her er en tilsvarende ABS modul som er temmelig lik min 00 modell (uten active handling)

00B_EBCM komplett.jpg
00C_2000 ebcm bilde 2.jpg
På 01-04 er det muliog dersom man får feks alarm C1214 å bytte et rele i elektronikken . Dette releet gir 12volt til ABS pumpe og magnetventilene i ABS ens "våte" del BPMV (brake puls modulator valve)

For 97-00 finnes det 2 releer som gjør samme jobben , et for ABS pumpen og et for magneteventilene slik som vises på venstre side


For man en feilkode fra ABS systemet bør man først sjekk at man man har 12volt fra batteriet og 12v via tenningsbryteren til ABS modulen dv spå A,D og E pinnene i pluggen .
Deretter bør man måle at man har god jordforbindelse til G101 (fra motor) og G108 (pinne B)


00D2000 skisse EBCTM.jpg
00D2000 skisse EBCTM.jpg (112.77 kiB) Vist 1128 ganger
00D2000 skisse EBCTM.jpg
00D2000 skisse EBCTM.jpg (112.77 kiB) Vist 1128 ganger
00E_2000 scematic power and ground.jpg
00F_2000 corvette C5 abs plugg pinner 1.jpg
00F_2000 corvette C5 abs plugg pinner 2.jpg
Får man f.eks C1214 eller C1217 kan dette skyldtes defekte rele( er) dvs elektronikken ser at pumpe/ventiler ikke får supplyspenning
00G_2000 DTC 1217.jpg
00H_2000 DTC C1214.jpg
00I_2000 DTC C1214 info.jpg
Dette er det Bosch releet som står i ABS modulen orginalt og som kan skaffes fra flere plasser for en billig penge
00K_Nye releer for 97 til 00 EBCM.jpg
00L_Corvette_Bosch_Relay_EBCM___BPMV_New__1pc_.jpg
Jeg kjøpte meg en rimelig ABS modul som er for 99 Caddilac Seville for prøve ut relebytter . Denne er ifølge tegningene i SI dokumentasjonen temmelig lik og elektronikken ser dønn lik ut .

Her er elektronikk og våt del delt . Skrur ut 4 torx så er dette gjort

01_EBCM delt.jpg
Fjernet først loddingene på disse 6 pinnene A-F og fikk løsnet disse .
02_fjerne lodding nr 1.jpg
Var en tur på Kjell& Co og kjøpte meg en tinnpumpe m/ 30w varmelement for å få loddet av kortet på motsatt side .
Her er det for trangt for loddebolt og vanlig tinnpumpe
03_Kjøpte tinnpumpe med varme.jpg
04_Fjerner lodding 2.jpg
Her er all lodding fjernet
05_Lodding 2 fjernet.jpg
Relekortet tatt bort og hovedelektronikk kortet ligger her støpt inn i en eller annen guffe som ikke leder strøm
06_Relekort fjernet.jpg
Fjerner loddetinn her for å bytte rele til ABS pumpen
07_Fjerner ABS pumpe releet.jpg
08_Fjerner lodding vha tinnpumpe_loddebolt.jpg
08_Fjerner lodding vha tinnpumpe_loddebolt.jpg (123.09 kiB) Vist 1128 ganger
Her er releet tatt ut.
09A_Relee demontert.jpg
Her er orginalt rele og et erstatningsrele (ikke Bosch) som er beregnet for montering på kretskort ved siden av hverandre)
09B_Gammelt og nytt rele for printkort montasje.jpg
Her er rele montert tilbake .

NB! Dette kretskortet har kobber på begge sidene og det er viktig å bruker bra med loddetinn slik at pinnene loddes på begge side r av kortet .
09C_Relee skiftet _mye loddetinn.jpg
Her ser man at en del av kobberbanen har løsnet fra undersiden av kortet .Gjorde denne avloddingen før jeg kjøpte meg tinnpumpe med varmeelement
10_Løs revet print kobber bane.jpg
Lodder på en ledning på baksiden og trekker frem som vist for å erstatte skadet kobberbane .
10b_Lodder på ledning bakside kort.jpg
10c_Trekker ledning gjennom printkort.jpg
10d_Ledning trukket igjennom.jpg
Legger på plass kortet og lodder først powerterminalene
11_Lodder power tilkoblingene.jpg
Lodder deretter pinnene mot ABS pumpe og magnetventiler . NB! Disse må også få loddetinn på baksiden dvs ikke kjip med loddetinn.
12_Lodder terminaler mot pumpe og magnetventiler.jpg
Her er loddingen ferdig og EBCM'en klar for remontering
13_Ferdig loddet.jpg
Dersom man ikke bruker ABS system jevnlig og bruker ABS pumpen kan den "sette seg fast " pga manglende bruk og man kan få feilkoden C1243. DEt kan være mulig å få liv i pumpen på ulike måter , enklest er det å bruke bil på vått underlag(gress) slik at ABS pumpe/ventiler får mosjonert seg .

Alternativt er å koble på ekstern 12 volt og mosjonerere den støtvis og forsiktig til den begynner å gå lett igjen .
Overvåker man strømmen vil man kunne oppleve at pumpen først trekker godt over 15 ampere i begynnelsen , men gjerne ned mot 5 A når den går lett igjen

Her viser jeg hvordan man demonterer el.motor for ABS pumpen vha bildene under .

Dette er +12 voldt fra EBCM som går til elmotor (rød ledning)

20A_ABSpumpe.jpg
Denne kan loddes av inne i BMPV'en
20B_ABSpumpe_Fjerner lodding til  pluss for elmotor .jpg
20C_ABSpumpe lodding fjernet.jpg
Løsner mutter (8mm nøkkel) og 25T torx og løfter av elmotoren enkelt .
For bytte /test av el. motor ....
21_ABSpumpe_fjerner T25 skruer og 8mm mutter.jpg
El motor frakoblet
22_ABSpumpe_elmotor demontert.jpg
Her er innvendig ABS pumpe hvor eksenter akling på el motor roterer selve ABS pumpen
23_innvendig pumpehus.jpg
Her er el motor montert og +12v ledning loddet på plass igjen
24_ABSpumpe pluss ledning el motor loddet på igjen.jpg
Overnevnte er ingen garanti for at ABS modulen fungerer igjen , men kun en mulighet dersom de "rette " koder oppstår . Disse kan ikke skaffes som nye og er kostbare som brukte .

mvh Øystein

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 611
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

ABS SYSTEM 01-04 FEILSØKE/BYTTE SYSTEM RELE

Legg inn av C5_2000 » søn jan 06, 2019 20:50

En kollega av meg med 2002 C5 fikk feilkoden C1214 og jeg byttet rele på denne ABS modulen slik som vist under .

Denne koden kommer når EBCM’en ikke får nok spenning (under 8 volt) til ABS pumpe og magnetventilene når tenningen settes på . Denne spenningen legges inn av et systemrele i ABS elektronikken(EBCM’en) .
Feilkoden kan komme blant annet av av defekt rele eller dårlig loddepunkter på elektronikk kortet i EBCM’en

Som tegningen viser under legger releet inn B+ spenningen til alle magnetventilene og abs pumpen og så legger elektronikken magnetventilene og pumpen til jord etter behov når disse skal opereres .

Ved feil er det viktig først å sjekke at man har spenning fra batteriet (A) og tenningen(B) samt god jordforbindelse på G103 og G108 først .
02_2002 diagram.jpg
Her vises EBCM’en (elektronikk delen) og BMPV(ABS pumpe & ventilene)
03_2002 Corvette EBCM og BPMV skisse.jpg
Her er ABS enheten plassert på 01-04 modellene
05_Fjerne EBCM fra bil.jpg
05_Fjerne EBCM fra bil.jpg (129.18 kiB) Vist 828 ganger
Demonter inntakskanalen for å få litt bedre plass
05b_Fjern innsug trakt.jpg
05b_Fjern innsug trakt.jpg (101.57 kiB) Vist 828 ganger
05b


Vipp av låseklips og deretter hovedplugg på EBCM’en
05c_fjern strips.jpg
05c_fjern strips.jpg (39.33 kiB) Vist 828 ganger
05d_fjern kontakt.jpg
05d_fjern kontakt.jpg (38.04 kiB) Vist 828 ganger
Kobl av denne lille kontakten som går til BMPV’en( som blir stående igjen i motorrommet).
05E_fjern kontakt til pumpe.jpg
05E_fjern kontakt til pumpe.jpg (65.05 kiB) Vist 828 ganger
05E


Løsne 6 stk torx T-20
05F_Fjern 6 torx T 20.jpg
05F_Fjern 6 torx T 20.jpg (71.36 kiB) Vist 828 ganger
05F

Nå henger EBCM’en kun i pakningen mot BMPV’en . Forsøk forsiktig å separere disse delene vha en tynn skrutrekker uten å skade pakningene .
05G_Bruk et flatt skrujern forsiktig for å skille EBCM og BMPV fra hverandre nb tetning kan bli skadet.jpg
05G

Her er demontert EBCM m/ partnr
10_ABSmodul m partnr.jpg
10


Her er EBCM’en sett fra andre siden
11_underside EBCM mot BMPV.jpg
11

Det er ulike måter å splitte EBCM’en på . Fant ut at var greiest å sette EBCM’en fast i en skrustikke og bruke en kniv og hammer FORSIKTIG for å splitte disse to delene som er limt sammen vha pakning og innvendig silikonlignende masse ,
12_åpning av EBCM vha kniv_Hammer.jpg
12


Her er EBCM løsnet i sine to deler
13_EBCTM åpnet løsnet litt.jpg
13

Satte så EBCM'en slik i skrustikken som vist og brukte to skrutrekkere for å separere delene helt fra hverandre
14_MOntert i stikke for å løsnes resten.jpg
15_innmat løsnet.jpg
Her er elektronikk kort med system relet(hvitt) . Her bør man også sjekke loddinger på hele kortet hvorvidt enkelte må loddes pånytt samtidig som man bytter releet . Flere plasser på C5’en er det erfart dårlige loddinger inkludert dette kortet .
16_elektronikk klar for bearbeiding.jpg
16

Skrap vekk all silikonmasse rundt releet ( også underside)
17_Fjerner guffe vha egnet redskap.jpg
17

Her har de 5 loddepunktene fått fjernet loddetinnet og releet er klar for å trekkes ut
18_Gammelt rele lløsnet fra lodding og klar for demontering.jpg
18

Her er det gamle releet tatt ut
19_Gammelt rele deomntert.jpg
19
Her er nytt rele som skal inn ORWH-SH-112D1F
20_Nytt rele.jpg
20
Nytt rele satt på plass og holdes på plassen sin under loddingen vha en skrustrekker
21_Nyttt rele holdt på plass under lodding.jpg
21b_Nytt rele montert på plass.jpg
Her er nytt rele montert på og EBCM’en og huset klar for sammenmontering
22_Nytt rele montert på plass.jpg
22

Det kan være en fordel å skru sammen EBCM’en først og sette den tilbake på BMPV’en i bilen og sjekke at alarmen er borte før man evt deretter separererer EBCM’en og påfører ny pakningsmasse ved behov slik at man er 100% sikker på at den er vanntett før bilen brukes i vått vær .
Husk også pakningen mellom BMPV og EBCM og sjekk om den er hel ved remontering .
Jeg hadde nok supplert med litt forsiktig mengde av Tech 7 tetningsmasse på tetningflatene hadde det vært min bil .

Fuktighet er døden for all elektronikkk og i motorrommet i nok er det plenty av fuktighet tidvis i Norge .

Brukeravatar
LeifBux
Corvette-Newbie
Corvette-Newbie
Innlegg: 9
Registrert: tor jan 14, 2016 09:21
Kontakt:

Re: Hvordan virker min C5 del 2 : ABS systemet

Legg inn av LeifBux » søn feb 03, 2019 21:38

Hadde denne C1214 feilkoden på min 2003 mod. Demonterte og åpnet modulen og kun loddet over «beina» på reléet og alt var ok. Feilkoden har vært borte etter dette.

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Innlegg: 611
Registrert: ons nov 28, 2007 19:31
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: Hvordan virker min C5 del 2 : ABS systemet

Legg inn av C5_2000 » man feb 04, 2019 07:36

Ja , flere slipper unna med å lodde o disse punktene , men andre må bytte rele . Dårlige loddinger er ikke ukjent på C5 elektronikken .

Men det hjap ikke denne karen som hadde brukt høytrykkspyleren i motorrommet på sin C5 :mrgreen:

abs 2002 modell.jpeg

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest