Hvordan virker min C5 del 2 : ABS systemet

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Hvordan virker min C5 del 2 : ABS systemet

Legg inn av C5_2000 » søn jul 24, 2016 11:38

Prøver meg på noen ord om ABS systemet på bilen min slik jeg oppfatter at den fungerer :D
Skriver jeg noen feil er det bare å korrigere :mrgreen:
ABS systemet består av en styreenhet som har en elektronikkdel (EBCTM)og en "bremsevæskedel"(BPMV).
På 1997 og første del av 1988 modellen var denne montert bak på bilen , etter midten 1998 er den montert i motorrommet foran motor .
Overnevnte ABS enhet finnes i to utførelser ,Active Handling RPO JL4 (code V)og en for kun tractioncontrol/ABS med RPO JL9 (code M) som jeg har i min 2000 modell .
1997-2000 EBCTM_BMPV code M.jpg
1997-2000 EBCTM_BMPV code M.jpg (44 kiB) Vist 1220 ganger
1997-2000 EBCTM_BMPV code V.jpg
1997-2000 EBCTM_BMPV code V.jpg (41.2 kiB) Vist 1220 ganger

Dersom EBCTM’en opplever at hjul (ene) begynner å spinne vil den redusere dreiemomentsignalet til PCM’en som da vil endre fortenning og bensintilførsel til injektorene . PCM’en sender dette tilbake som eget signal til EBCTM’en .
Dersom EBCTM’en fremdeles ser at hjul spinner ukontrollerte vil den operere (pulserendesignaler ) de ulike ventilene i BMPV’en for å stoppe hjulspinningen , dette gjøres som et resultat av størrelsen på signalene fra alle speedsensorene fra alle hjulene , rattposisjonsensor , Yaw rate(sideveis bevegelse) ,Akselerometer(akselerasjon/deakselarasjon).

Her er en video som forklarer Active Handling systemet på C5 Corvette :
https://www.youtube.com/watch?v=LWNR-tvvwFo

På systemet for 2001-2004 brukes andre sensorer og styreenheter enn 1997-2000.
For pre 2000 finnes ikke flere av delene /sensorene tilgjengelige som nye og man må kjøpe brukt dersom man får tak på dette og disse delene (spesiellt EBCTM/BMPV ligger i området 1-2500 USD) dvs ganske dyre. Pr dags dato er delesituasjonen bedre for 2001-2004 modellene

Feilmeldinger fra EBCTM’en sendes til Clusteret via serie databus.
Får man feilmelding som gjelder selve ABSenheten bør man sjekke tilførte spenninger er tiltrekkelige . Det er en kjent sak at blir spenningen for lav pga vil man få ulike feilalarmer på C5’en .Det er et kjent problem med brente kontakter i tenningsbryter som gir høy overgangsmostand i bryteren .Dersom det er mer enn 0,1-0,2 volt forskjell mellom spenning målt på batteriet og Ingition Feed spenningen (spenning etter tenningsbryter) har man for stort spenningfall i bryterkontskt eller koblingspunkt som bør ordnes.
Spenningen skal normalt ligge på 14volt +/- målt på batteriet .Den bør helst ikke droppe noe særlig under 13volt med belasting.
Man bør også sjekke jordingspunkter for god kontakt ved alarmer fra selve ABS enheten .

Det er også mulig å bytte rele i EBCTM’en for de som liker å reparere ting på 2001-2004 utgavene :
http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... eabay.html

For den som ikke klarer å tak på deler til til 97-00 modell så er det mulig å konvertere
ABS systemet til nyeste C5 versjon dersom man har tid og penger til nyere deler :

http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... ccess.html

Sensorer i ABS systemet :

Hastighetsensorer på hvert hjul :

Disse sitter integrert i hvert sitt hjullager og generer pulser når hjulet roterer .
Roterer man hjulet for hånd sakl man måle over 100mV AC spennng dersom sensor er OK.
Kobler man fra sensor skal den ha 850-1350 ohm i indre motstand .

Fremre sensor:
bilde front speedsensor.jpg
Bakre sensor
bilde rear speed sensor.jpg
bilde rear speed sensor.jpg (36.13 kiB) Vist 1220 ganger
Rattposisjonsensor :( Steering Wheel Position Sensor)
steering wheel sensor.jpg
Ratt posisjonsensor har 4 utgangsignaler som går til EBCM’en
• Digital utgang fase A
• Digital utgang fase B
• Index pulse (Ikke-Active Handling biler)
• Analog utgang
Disse signalene bruker EBCM’en for å vite når framhjulene er sentert , når de svinger til siden og i forhold når bilens sideveies bevegelse is used for Magnasteer®2.
Denne kan bare sjekkes vha Tech 2 .
Denne sensoren som sitter nederst på rattstammen inne i bilen må være sentrert . Dette kan kun gjøres vha en Tech 2 terminal .

Lateral Accelerometer (RPO JL4)
accelerometer.jpg
accelerometer.jpg (45.79 kiB) Vist 1217 ganger
Akseleromteret er en innelukket enhet som har tilført en referansespenning på 5 volt. Den gir ut et signal fra 0.25 – 4.75 volt når bilen påvirkes av en G-kraft mellom -1.5G og + 1.5G . Ved null G gir den ut 2.5 Volt . Akselerometeret brukes sammen med de andre sensorene (Yaw rate, Ratt posisjonssensor og hjulhastighetsensorene) for styre de ulike bremsemagnetventilene i Active Handling systemet .

Yaw Rate Sensor (RPO JL4)
Bilde YAW sensor.jpg
The Yaw Rate Sensor er en innlukket enhet som har tilført en referansespenning på 5 volt. Den gir ut et signal fra 0.25 – 4.75 volt når bilen roterer -75 - +75 degrees/second, ut fra at den kjører i rett linje
Når bilen kjører rett frem skal den gi ut ca 2.5 volt . Svinger/rotrerer bilen mot høyre eller venstre vil spenningen stige eller synke.
Dette signalet bruker EBCM’en for bilens oppførsel mhp endre signal til bremser/styring

Magnasteer systemet :

Her er et bilde av styreracket med kontakten til Magnasteer ventilen .
bilde av styrerack og magnasteer kontakt.jpg
EBCM’en gir ut mellom -2 A til + 3 A til en elektromagnetisk styrttoveishydr.ventil i styreracket .
Denne aktuatoren justerer hvor stor stor del av servosystem olje (kraft) som skal gå til styreracket.
Når bilen går med lav fart sender en lav negative strøm til aktuator (hydr.ventil), med moderat hastigeht null strøm ogg ved høy hastighet en positiv strøm .

Ved lav hastighet gir magnasteer aktuatoren mye ekstra kraft til til styreracket slik at rattet er lett å operere i lav hastighet .Både posisjon på rattstammen og hastighet på bilen brukes av EBCM’en for å gi riktig strøm til Magnatseer aktuator .
Ved feil på Magnasteer systemet vil rattet være tungt å operere i lav hastighet .
Dersom man slik feil bør man sjekke at det ikke er brudd i coilen til denne ventilen og god kontakt i pluggen . Motstandsverdien skal målt vha multimeter ha en verdi på ca 2 ohm . Er den uendelig (brudd) må hele styreracket byttes da magnateer aktuatoren er integrert i racket.
Har man en Tech 2 kan man teste magnasteer aktuatoren ved å kjøre ulike strømstyrker til aktuatoren og sjekke hvordan rattet fungerer (servo virkningen) når motoren sviver på tomgang.

Brake Pressure Sensor (RPO JL4)
brake pressure sensor.jpg
Dette er en trykksensor som måler trykk mellm 0-2000 psi og gir ut et spenningsignal 0.2 – 4.8 volt .
EBCM’en bruker dette signalet for styre de ulike bremsemagnet ventilene i EBCM’en mest mulig optimalt når Active Handlingsystemet er aktivert .

Til slutt i denne ABS bolken er el tegning for med og uten Active Handling
ABS schematic med og uten active handling.gif
2000 abs sensorer.jpg
Sist redigert av C5_2000 den tor aug 04, 2016 11:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Hvordan virker min C5 del 2 : ABS systemet

Legg inn av C3VETTE » søn jul 24, 2016 23:51

Fantastisk Øystein

Blir ikke nødvendig med de 3 bøkene med manualer når du har C5

Takk for at du tar deg tid

Mvh Kenneth

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » man jul 25, 2016 08:01

Takk for det Kenneth .

Synes det er alltid det er kjekt å lære noe nytt og på C5én har det vært mye å lære .
Med mitt forums forbilde Arne Øen i bakhodet vil jeg skrive om det jeg (tror) har lært om C5én i forumet
som kanskje flere kan ha nytte / interresse av å lese :D

Brukeravatar
Roar S
Corvette-Lover
Corvette-Lover
Sted: Sør-Trøndelag
Kontakt:

Legg inn av Roar S » man jul 25, 2016 10:20

Hei.

Ser du skriver at det ikke er mulig å skaffe nye sensorer m.m. til 98 - 00 modellene. Det er jo ganske mange av disse årgangene i Norge. Kan det bygges om til nyere modell, eller må man kjøpe brukt. Merkelig at GM, eller andre for såvidt, ikke produserer slike deler?

Roar

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » man jul 25, 2016 11:47

Hei .

Det stemmer det er mange av 97-98 modellene som heldigvis lever i beste velgående .
Så langt jeg har funnet ut til min 2000 modell så er blant annet ABS enheten , rattposisjonssensoren , gasspedalen m/sensor de vanskeligste delene å få tak på som brukte .
I og med jeg planlegger å beholde bilen noen år så har jeg fylt opp kjent å ha hyllen med disse delene pluss noen andre deler :mrgreen: .

Meg bekjent er kun GM pliktig å holde nye deler på lager i 10 år og den eldste C5 modellen er 19 år nå .
I tillegg gikk vel GM nesten konk for noen år siden og det hjalp neppe på dette problemet.
En del av elektronikken til de første C5 én hadde nok ikke verdens beste kvalitet og da har delelagrene gått tomme for lenge siden .
Det er mange tilfeller hvor folk har fått feilmelding f.eks fra ABS enheten hvor de heldigvis har klart å reparere de selv ved å legge nytt loddetinn på dårlige utført lodding fra GM´s side . Så alt håp er ikke ute :mrgreen:

Disse delene består av gamle elektronikkkomponenter som ikke er produsert på mange år og GM er mer interressert i at vi kjøper en ny C7 enn å bruke masse penger på produsere utgått elektronikk deler til våre gamle C5ér :(

Det meste er mulig å bygge om dersom man har tid og penger . Det er litt forskjell på sensorer etc mellom årgangene .
Skal man oppgradere f.eks en 1997 modell til f.eks 2004 tror jeg det er mulig ,men det betinger innkjøp av ulike sensorer og omlegging av ledninger mellom PCM og BCM til disse sensorene .Overnevnte eksempel fra Corvetteforum.com med bytte av ABS enhet fra 1999 utgave til 2001-2004 versjon så jo ut til å ha gått bra .

Men meg bekjent lages det ikke flere nyere deler til disse siste C5 årgangene heller , så på et eller annet punkt har man også kun brukte deler å forholde seg til mhp disse årsmodellene også .

Dette er en generell problemstilling for alle biler med gammel elektronikk og ikke bare Corvette spesifikt .

Problemet er ekstra stort når en del er kun laget til en eller to årganger med C5 (ABS enhet), mens f.eks PCM `en på min bilen brukes i en haug av andre GM modeller/årganger og finnes i hopetall på Ebay etc.

mvh Øystein

Svar