Hvordan virker min C5 del 1 : Bensintank & fuelrail

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

Hvordan virker min C5 del 1 : Bensintank & fuelrail

Legg inn av C5_2000 » søn jul 17, 2016 13:41

Tenkte jeg ville legge ut litt info om hvordan ting og tang virker på min 2000 modell dersom det er noen interesse for det .Skriver litt om bensintank og bensinmanifoilen i denne omgang :mrgreen:

mvh Øystein
01.Tankbilde fra manual.gif
C5 Corvette har to drivstofftanker, en på venstre side og en på høyre side. Den venstre tanken inneholder den elektriske drivstoffpumpen som leverer drivstoff til motoren. Den høyre tank har en pumpe, som overfører bensin fra høyre tank til venstre tank. Pumpen i høyre tank har ingen bevegelige deler, og er egentlig ikke en pumpe. Det er en hevert enhet som bruker brennstofftrykket fra den elektriske pumpen til å starte en hevertvirkning som overfører brensel fra høyre tank til den venstre tank. For å skape denne hevertvirkningen er drivstoffledningen som går til motoren splittet og en liten mengde trykksatt bensin styres fra el.pumpe til høyre tanken å starte hevertvirkingen . Bensinen blir suget opp gjennom en annen slange til venstre tank. Hvis den venstre tank er full, renner drivstoff transport tilbake til den høyre hånd tanken påfyllingsrøret er plassert på toppen av tankene.

• Ideen er å alltid holde venstre tank full når det er drivstoff i høyre tank. Når drivstoffmåleren når en halv tank, er den høyre tank er tom, og den venstre tank er full. Begge beholdere har en flottør og nivåmåler som måler drivstoffnivå i tankene. Disse signalene går til Powertrain Control Module (PCM) som tolker informasjonen og sender et signal til Body Control Module (BCM) som deretter sender et signal til drivstoffmåleren i instrumentpanelet.

Normalt skal PCM'en se at nivået i høyre tank går mot tomt nivå og deretter skal nivået i venstre tank synke .
Fungerer ikke siphron pumpen i høyre tank , vil ikke nivået i denne tanken synke når bilen kjøres .
Når PCM'en ser at nivået synker kun i venstre tank får man feilmeldinger .Ignoreres disse så risikerer man da å kjøre venstre tank tom slik at bilen stopper , men høyre tank er helt full av bensin ....
01B.Tank bilde.gif
Når bensintanken er full er motstandverdien i føleren høy og da vil PCM’en måle en høy spenning.
Når tanken er tom vil motstandsverdien være lav og PCM’en vil måle en lav spenning
Motstandsverdien skal være mellom 40 til 250 ohm når flottøren beveges fra tom til full tank.
04.Spenningverdier fra fuelsendere begge tanker.gif
04.Spenningverdier fra fuelsendere begge tanker.gif (9.57 kiB) Vist 980 ganger
Her er et bilde som viser signalene fra begge nivåsenderene inn til PCM\en på bilen min idag med ca 90 % fulle tanker .Venstre tank ligger med max signalverdi ca 2.5 volt , mens høyre tank har viser litt lavere signalverdi verdi
og alt ser helt normalt ut .
06.Tech 2 bilde for signaler inn fra fuelsendere.gif

Bensinmanifoilen ser slik ut og består av 8 injektorer , en pulsasjonsdemper og et testpunkt for måling av trykk .
Injektorene skal normalt ha en indre motstand på mellom 11.4-12.6 ohm , dersom de er OK .
Dersom injektorene lekker evt ikke åpner nok kan man gjøre en Fuel injector balance test:
Dersom man sliter med O2 sensorer som gir signal om feit/mager blanding /feiltenning etc kan dette være en grei test å gjøre :

Injektorene kan sjekkes mhp om de åpner for mye eller lite (balansetest ) .
Da monteres et manometer på test punkt fuelrail (fremst på sjåførsiden) og man aktiverer injektorene to ganger hver og leser av trykkfallet hver gang på hver injector . Dersom en injektor har har avvik på mer enn 1.5psi (10kPa) ut fra gjennomsnittstrykkfallet bør den skiftes .
For stort trykkfall gir for mye bensin i sylinder(feit blanding) og for lite trykkfall gir for mager blanding .
For å aktivere hver enkelt injektor er det enklest dersom man har en Tech 2 for å gjøre testen vha tatstauret alternativet må man koble til spenning manuelt til hver enkel injektor spole .

02.fuelrail fra manual.gif
02.fuelrail fra manual.gif (17.63 kiB) Vist 980 ganger
03.bilde av fuel rail med demper.gif
Sist redigert av C5_2000 den søn jul 17, 2016 16:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Herman
Corvette-Freak
Corvette-Freak
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan virker min C5 del 1 : Bensintank & fuelrail

Legg inn av Herman » søn jul 17, 2016 14:38

Veldig bra tiltak Øystein :)

Frank
1999 Coupe

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » søn jul 17, 2016 14:52

Takk for det Frank .

Sjekk av flow (balanse test) av injektorer vha Tech 2 :

Koble på manometer på innsprøytingsmanifoilen , schraederventil fremst på sjåførsiden
Koble til Tech 2 og slå på tenning .
Velg Fuel Injector Balance i menyen og følg anvisningen på Tech 2 skjermen
og test hver injektor to ganger dvs slå på injektor og les av trykk (fall) på manometeret akkurat når injektoren er ferdig med å pulsere .
Her er litt mer info om dette http://www.gearchatter.com/viewtopic10640.php
Noter avlest verdier
10.fuel system 1.gif
10.fuel system 2.gif
10.fuel system 3.gif
10.fuel system 4.gif
10.fuel system 5.gif
10.fuel system 6.gif
10.fuel system 7.gif
Når alle innsprøytingsventilene er testet to ganger vil resultatet kanskje se slik ut :
Her er to injektorer ( sylinder 2 og 4) utenfor toleransen på 1.5 psi (10kPa) ut fra gjennomsnitt trykkfallverdi.
Disse bør da byttes ....
07.Fuel injector balance test example.gif

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » man jul 18, 2016 18:01

Her er en sammensatt tegning som viser hvordan fuelsendere og tennspolene er koblet opp mot PCM'en for min C5 årgang :mrgreen:
Fuel sender shematic.gif

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tir nov 14, 2017 08:45

Her er litt flere bilder av fuelsender som demonteres på en 97-03 modell .
I løpet av 03 og nyere modeller ble disse fuelsenderne m/ pumpe toppmonterte .
Da blir man nødt til å ta ned tankene for å komme til disse .

Men på 97-tidlig 03 kan disse taes ut sideveies på tankenen slik bildene under viser:
mvh Øystein
bensintank m pumpe bilde d.jpg
bensintank m pumpe bilde d.jpg
bensintank m pumpe bilde g.jpg
bensintank m pumpe bilde i.jpg
Her vises øverst fuelsender i venstretank med elektrisk bensinpumpe og nederste vises måler i høyre tank med sugepumpe
bensintank m pumpe bilde j.jpg
Vedlegg
c5 fuelsendere i løs vekt.jpg
corvette c5 fuel sender sensor.jpg

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » tir nov 14, 2017 11:03

Dette er Gull Øystein
Takk for du tar deg tid til å poste dette
Mvh kenneth

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » tir nov 14, 2017 12:59

Takk for det Kenneth .

Synes det litt artig å bidra med litt opplysende C5 info på norsk :D
Håper de snart får fikset siste feilene etter oppgraderingen av forumet .
Når man editerer innlegg med bilder blir det fort litt krøll med innlasting av biler og plassering i innlegget .

Her er hvordan fueltanken til siste del av 2003 og 2004 ser ut med toppmontering :
Tror det er likt på C6 også

Vedlegger et dokument som forteller hvordan dette systemet fungerer for de som ønsker å vite mer
2004 fuel tank.jpg
2004 fuel tank.jpg (49.64 kiB) Vist 135 ganger
Vedlegg
2003 - 2004 Corvette_ GM TechLink_ Fuel Tank System - Print View.pdf
(666.15 kiB) Lastet ned 5 ganger

Brukeravatar
C3VETTE
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Legg inn av C3VETTE » tir nov 14, 2017 13:21

Ja håper også at det blir orden på dette etter hvert.
Er imponert at dere klarer å legge inn bilder i det hele tatt.
mvh Kenneth

Svar