C5 og delemangel

Svar
Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Søgne
Kontakt:

C5 og delemangel

Legg inn av C5_2000 » tir nov 10, 2015 13:47

Jeg har anskaffet meg en C5 i sommer og er strålende fornøyd med den , selv om jeg har hatt et par mindre feil .
Men jeg registrerer at til C5 er enkelte deler gått ut av produksjon for lenge siden og kan ikke skaffes lengre .
Dette gjelder da spesielt EBCTM modulen som styrer bremsetrykket til de ulike hjul i forbindelse med blant annet tractioncontrol og ABS funksjonen.
Får man feilmelding fra EBCTM modulen kan man så være heldig at det er dårlig kontakt i plugg/jording som lar seg fikse .
Det er også mulig for spesielt interesserte å bytte et rele som gir 12volt til magnetventilene , men er elektronikkdelen død er eneste mulighet
å finne en gammel EBCTM fra partert bil (10-15000 på ebay) eller leve med ABS og Traction alarm hele tiden .

Jeg vet EU kontrollen ble skjerpet inn i år og jeg tror ikke man får EU godkjent sin C5 dersom traction/abs alarm ligger inne .

Er det noen som kan bekreftet /avkrefte dette ?

mvh Øystein

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Re: C5 og delemangel

Legg inn av C5_2000 » ons nov 11, 2015 23:28

Fikk svaret fra Amcar idag . Lysende ABS lampe gir Toer feil på EU kontroll og må fikses dersom man vil beholde skiltene på bilen .
Så da er det bare å legge hode i bløt for å ha en kreativ løsning klar til dagen dette kommet opp :mrgreen:

mvh Øystein

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » lør des 05, 2015 14:54

Da er pent brukt ABS enhet for min RPO kode JL9 på vei hjem til kjekt å ha hyllen min fra Sverige .

Handlet fra http://www.bildelarosby.se/ som har en veldig oversiktelig database for deler .

Det ble en del rimeligere enn tilsvarende enhet på ebay

mvh Øystein

Brukeravatar
henning
Site Admin
Site Admin
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av henning » søn des 06, 2015 02:00

Kjekt du deler dette og du svarer din egen post selv om du fikk lite respons :wink:

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » søn des 06, 2015 09:33

Bare kjekt å dele slik info , det er det dette forumet er til for :D

Var ikke klar over at GM har sluttet å produsere flere unike deler til ulike C5'en årganger for mange år siden .
Når enkelte deler finnes på en eller to årsmodeller , kan delesituasjonen bli litt vrien med årene .

Nå som EU kontrollene er blitt strengere så hadde det vært for j... å ikke få godkjent EU bilen pga man ikke
fikk tak på reservedel når man har betalt flere hundre tusner for bilen .
For min 2000 modell så havner alle disse delene i kjekt å ha hyllen innen utgangen av 2015 :mrgreen:

Dette er en utfordring alle med C4 og C5 og andre merker får etterhvert når elektronikkdeler blir defekt og "nye" deler kun er tilgjengelige fra bilopphoggerier.

mvh Øystein

Brukeravatar
Runex
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Sted: Asker
Kontakt:

Legg inn av Runex » søn des 06, 2015 13:26

Deletilgang ble betydelig dårligere etter at GM gikk "teknisk konkurs" tidligere. Da ble mye lagt til side.
Rune G

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man des 07, 2015 11:52

Runex skrev:Deletilgang ble betydelig dårligere etter at GM gikk "teknisk konkurs" tidligere. Da ble mye lagt til side.
Det blir spennende å se utviklingen for delemarkedet for de «halvgamle» C5’ene i tiden framover. Bilprodusentene supporterer vanligvis sine bilmodeller i 10år og etter 15år kvitter forhandlerne/sentrallagrene seg med delene som nå har blitt ukurante. Populære modeller, som C5 tydeligvis har blitt, blir supportert av et voksende ettermarked som styres fullt og helt av etterspørsel. Produksjon av disse delene produseres nesten uten unntak i lavkostland, hvor Kina er mer eller mindre enerådende. USA styrer ettermarkedet for våre Corvetter og med en svært høy dollarkurs har Corvette- spesifikke deler lei tendens til å bli dyre. Når det gjelder C5, og C4 for den saks skyld, er bilene utstyrt med mye av datidens banebrytende elektronikk, som er blitt en vesentlig feilkilde. Disse delene er kostbare å produsere og markedsbehovet må være meget stort dersom en «ny» produksjonslinje vil bli satt i gang. «Used Parts» fra huggerier kan være løsningen, men også her er deletilgangen begrenset i noen grad. Å kikke inn i krystallkula er interessant, men resultatet er ikke lett å spå om. Den som lever får se.

Arne

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » man des 07, 2015 13:42

Mange av delene i en C5 er kurante deler som GM har brukt i flere andre biler og disse blir ikke noe problem på mange år .
Men f.eks ABS enheten er pluss noen andre deler er kun produsert for for en eller to årsmodeller av C5'en .
GM har ingen gevinst i å bruke masse penger på å få en underleverandør til å produsere kostbare reservedeler til 15-20 år gamle biler .
GM vil heller vi skal kjøpe en ny C7 . Dette er en utfording alle bileiere med "halvgamle" biler med masse elektronikk uansett merke får når bilene blir 10-15 år og kun brukte deler er å få tak på. ( Det er ikke det samme problemet for C1-C3 med et minimun av elektronikk )

Det verste er at man kan risikere å sitte med en bil man ikke får EU godkjent ved "rette " feilen og det er jo litt kjipt .

Jeg klarte å oppdrive en eneste Steering Wheel Position Sensorhttp://www.ddisoftware.com/c5-procs/ på ebay .
Denne gir signal til EBCM'en (ABS enheten) Denne er unik for 99-00 modellen .

Derfor er det bare å fylle opp kjekt å ha hyllen for de som planlegger et langt eierskapsforhold til C5 sin :mrgreen:

mvh Øystein

Brukeravatar
arneoe
Corvette-Maniac
Corvette-Maniac
Sted: Hokksund
Kontakt:

Legg inn av arneoe » man des 07, 2015 14:36

C5_2000 skrev:
...... Derfor er det bare å fylle opp kjekt å ha hyllen for de som planlegger et langt eierskapsforhold til C5 sin :mrgreen:
......
Tror nok det er smart Øystein. Delene blir helt sikkert dyrere med tiden og får du får nok solgt de du ikke selv ikke bruker .... uten tap.

Arne

Brukeravatar
C5_2000
Corvette-Fanatic
Corvette-Fanatic
Kontakt:

Legg inn av C5_2000 » søn feb 26, 2017 20:04

I min evige søken etter C5 info kom jeg over dette mhp deler til C5'en :1999 og 2000 bruker samme steering wheel sensor som har partnr part number:26058286 . Denne sensoren har ikke vært tilgjengelig som ny på mange år og det ligger akkurat nå på ebay 3 stk brukte fra 250 til 500 USD . Det ble påstått i et forum at GM 26058287 Position Sensor for Cadillac Seville og Deville er samme sensor .
Utseendemessig er de helt like og begge har samme signaler analog ut og phase A og B og skal være like så langt jeg ser .
Disse Cadilllac sensorene er enda såvidt tilgjengelige i et lite antall nye så lenge det varer for de som ønsker å kjøpe en reservedel .
Jeg fant en ny sensor til 75 usd idag på ebay som jeg kjøpte til kjekt og ha hyllen .
99 cad seville and 00 corvette C5 steering sensor connector pinout.gif
Jeg ble litt mer nysjerrig og sjekket videre mhp EBCTM'en (ABS styrenheten ) som er utgått for mange år siden og finnes ikke tilgjengelig som ny .
Disse ligger brukte på ebay fra drøyt 1000 USD til godt over 2000 USD med Corvette partnr.

Sålangt jeg klarer å se så er ABS modulen til min 2000 modell (uten Active Handling) , men med Tractioncontrol og ABS lik EBCTM'en som står i 99 Cadillac Seville 1999 modellen når jeg sjekker plugg og signaler i begge enhetene .
Litt andre navn på enkelte signaler , men tror de er like .
Da jeg fant en brukt til 1999 Cadillac Seville idag på Ebay til USD 99 ( ligger en til ) så kjøpte jeg den tvert .

Disse delene blir bare mer og mer vanskelige å få tak på og det ville være kjipt å ikke få EU godkjent bilen pga ABS feil , da faller bilen drastisk i verdi .

Når jeg får denne Cadillac EBCTM'en hjem planlegger jeg å koble til pluggen på bilen på den EBCTM'en og teste pumpe/ventiler vha Tech 2'en og få spylt gjennom ny bremsevæske før den settes i kjekt å ha hyllen .

mvh Øystein

00 Corvette C5 and 99 Cadillac Seville ABS EBCTM  Connector  Pinout.gif

Svar